Bezpośrednie. Dedykowane. Cyfrowe.
Jeśli spojrzysz na naszą technologię opartą na naświetlaniu w wykorzystaniem LED, tonerach dostosowanych do różnych aplikacji, elastycznym workflow i kompletnym pakiecie zaprojektowanym z myślą o rozwoju TWOJEJ firmy, na pewno możemy powiedzieć, że jesteśmy kompetentni do wykonywania druku cyfrowego. Opracowaliśmy starannie każdy aspekt procesowy, ściśle z profesjonalistami z branży poligraficznej na całym świecie.
Xeikon NV jest jednym z pionierów technologii druku cyfrowego w kolorze występującym na profesjonalnym rynku poligraficznym. Firma z siedzibą w pobliżu Antwerpii w Belgii produkuje linie cyfrowych maszyn drukujących sprzedawanych za pośrednictwem światowej sieci dystrybutorów.
Założona w 1980 roku
Pojawienie się technologii cyfrowej w przemyśle poligraficznym na początku lat 90 uważany jest przez wielu analityków branży poligraficznej za niemal tak przełomowy, jak wymyślenie prasy drukarskiej. Technologia ta zaczęła rewolucjonizować nie tylko przemysł poligraficzny, ale również przemysł marketingowy, opakowaniowy i wydawniczy. Mimo że tradycyjny druk offsetowy cechuje się bardzo wysoką jakością, wymaga jednak długiego czasu i skomplikowanych procesów przygotowawczych. Ponadto koszt produkcji w technologii offsetowej uniemożliwia realizowanie wielu zleceń, w szczególności niskonakładowych prac.
Technologia druku cyfrowego zapewnia alternatywę dla druku offsetowego. Zamiast wielu etapów niezbędnych do uzyskania gotowego druku, maszyny cyfrowe zredukowały znacząco czas przygotowania, oferując jednocześnie większą elastyczność w przypadku proofingu i innych czasochłonnych procesów. W przypadku tego rozwiązania wydruk można przygotować w całości jako dane, którymi z kolei można łatwo manipulować, zmieniać, a nawet przerywać i zastępować innymi. Ponadto rozwiązania te oferują duże możliwości, zwłaszcza w zakresie wykorzystania różnych szat graficznych indywidualnie dopasowanych do każdej strony w ciągłym cyklu procesu technologicznego. Zamówienia druku można łatwo spersonalizować, a przy tym nie wpływa to w sposób znaczący na koszt produktu gotowego. Chociaż druk offsetowy nadal jest bardziej opłacalny w przypadku dużych nakładów, to już w przypadku krótkich serii druk cyfrowy przejmuje palmę pierwszeństwa. W latach 90-tych ciągłe udoskonalanie technologii druku cyfrowego pozwoliło śmiało konkurować z offsetem, nawet w zakresie średnich nakładów.
Jednym z pionierów rewolucji w druku cyfrowym był Lucien De Schamphelaere. Urodzony we flamandzkiej Belgii w 1931 r. De Schamphelaere zbudował swoją 40-letnią karierę w firmie Agfa-Gevaert. Do osiągnięć De Schamphelaere w firmie Agfa można śmiało zaliczyć stworzenie i wdrażanie systemów kontroli procesu w produkcji filmów. Od tego momentu De Schamphelaere odegrał kluczową rolę w tworzeniu działu Electronic Imaging System, a kolejno współtworzył pierwszą na świecie drukarkę Postscript opartą na technologii LED 400 dpi, Agfa P400.
De Schamphelaere był przekonany, że technologia cyfrowa może być dostosowana do profesjonalnego druku kolorowego. W sierpniu 1988 r. De Schamphelaere opuścił Agfę, aby założyć Xeikon NV w Mortsel, blisko Antwerpii. De Schamphelaere był wspierany przez silną grupę inwestorów z Agfy i na początku 1989 roku udało mu się utworzyć stabilną strukturę inwestycyjną w Xeikon. Począwszy od zaledwie pięciu pracowników, Xeikon zaczął budować swój zespół, osiągając ilość 15 pracowników w roku następnym.
W kolejnych latach Xeikon staje się w dużej mierze centrum badawczo-rozwojowym, dąrząc sukcesywnie do przekształcenia koncepcji De Schamphelaere w cyfrową maszynę do druku kolorowego. Zespół De Schamphelaere nadal cieszył się silnym wsparciem ze strony Agfy i jej inwestorów. Xeikon nie był jednak jedyną firmą mającą aspiracje do rozwoju druku cyfrowego.
W czerwcu 1993 roku firma zaprezentowała pierwszy prototyp DCP-1, cyfrowej maszyny do druku kolorowego, która stanowiła podstawę dla pełnej linii produktów firmy. W sierpniu tego samego roku firma była już gotowa do rozpoczęcia testów beta maszyny, tworząc wiele odsłon tego projektu na całym świecie. W następnym miesiącu DCP-1 został zaprezentowany na dorocznej konwencji IPEX w Birmingham, w Anglii, gdzie Xeikon i jego cyfrowe rozwiązanie zostało oficjalnie zaprezentowane światu poligraficznemu.
Do 1995 r. Firma zatrudniała ponad 160 pracowników, a do końca 1997 r. liczba pracowników wzrosła do ponad 300 osób.
Przychody młodej firmy w pierwszym roku działalności komercyjnej były obiecujące, zamykając rok sprzedażą przekraczającą 20 mln USD. Do końca 1995 r. Przychody Xeikon wzrosły do 81 milionów USD. Firma osiągnęła również pokaźny zysk w wysokości około 700 000 USD.
Pod koniec 1996 roku Xeikon zdecydował się również rozszerzyć swoją działalność dystrybucyjną, tworząc sieć VAD (dystrybutorów o wartości dodanej). Chociaż firma kontynuowała własne działania w zakresie sprzedaży bezpośredniej, sieć VAD zapewniła firmie szerszy zasięg, w szczególności na arenie międzynarodowej. Pod koniec 1997 roku Xeikon z powodzeniem zbudował swoją sieć VAD dla około 40 członków, w tym dla PrimeSource w Stanach Zjednoczonych i innych dostawców materiałów drukarskich. W dążeniu do pogłębienia penetracji Ameryki Północnej, Xeikon utworzył także amerykańską filię w Chicago.
Rok 1997 okazał się znaczący pod innymi względami. Po dodaniu Xerox jako partnera OEM do technologii maszynowej Xeikon, został opracowany nowy koncept. DCP / 50D zadebiutował we wrześniu 1997 r., stanowiąc przełom w branży jako pierwsza cyfrowa prasa kolorowa zdolna do drukowania w formacie B2. Xeikon nabył również jednostkę badawczo-rozwojową od Agfy.
Dla firmy dotychczasowe budynki stawały się niewystarczające z w związku z czym zaczęto szukać nowej, większej lokalizacji w okolicy Antwerpii. W roku 1998 status zatrudnienia osiągnął 340 osób, i odnotowano sprzedaż 1000 – nej sztuki.
W ciągu dziesięciu lat od założenia Xeikon firma zrobiła imponujący skok od think tanku do pełnej organizacji komercyjnej. Ale pod koniec lat dziewięćdziesiątych rynek profesjonalnego cyfrowego druku kolorowego, który Xeikon pomógł stworzyć, dopiero zaczął się rozwijać. Duży nacisk firmy Xeikon na badania i rozwój pozwolił jej utrzymać pozycję lidera na rynku.